TURBO MODİFİYE

categories : , , | 0 yorum »

TURBO MODİFİYE
Turbo sistemi aracın egsoz gazından aldığı kuvvetle yanma odasına daha fazla hava ve yakıt sokarak aracınız gücünü artıran bir sistemdir. Turbocharger’lar aracların motorlarına normal atmosfer basıncan %50 ila %100 arasında daha fazla basınç uygulayabildikleri için turbolu bir araç standarına göre ortalama %50 daha fazla güç üretir. Turbocharger’ların çalışma mantığı iki dürbünlü bir sisteme dayanır bu dürbünlerden biri aracın egsoz çıkışından aldığı gücle aracın emme manifoldu ile bağlantılı olan ikinci dürbüne gerekli kuvveti üretir. Bu yolla aracın yanma odasına standart bir atmosferik aracın alabileceğinden daha fazla miktarda hava girmesi sağlanır ancak bu yeterli değildir artırılan hava miktarı ile birlikte yakıt miktarının da artırılması gerekir bu da aracın yakıt pompasını, yakıt regülatörünün ya da işletim sisteminin birinin ya da birkacının birlikte değiştirilmesi ile mümkün olabilir. Genelde tüm turbochargerlarla birlikte aracın daha fazla güç üretebilmesi için intercooler denilen bir ara birim de kullanır, turbodan geçen hava emme manifoldundan motorun yanma odasına girmeden önce intercolerdan geçirilerek soğuması sağlanır bu sayede daha soğuk yani oksijen oranı daha fazla olan havanın yakışı ile daha fazla güç edilebilir.

EKSANTRİKLER

categories : | 0 yorum »

EKSANTRİKLER

Eksantrikler her arabada zaten standart olarak var olan parçalardır.Eksantriğin motordaki işlevi aracın sübablarını açmaktır. Bu açma sürecinde aracın yanma odasına sübablardan yakıt-hava karışımı girer.Dereceli Ekzantriklerin standart ekzantriklerden farklı yapıları ve özel olarak düzenlenmiş dereceleri vardır. Yüksek dereceli versiyonlar, süpaplarin açılma ve kapanma zamanlarını uzun tutarak yanma odasına birim zamanda daha fazla yakıt ve hava girmesini sağlıyor. Dolayısıyla daha fazla yanma gerçekleşiyor. Bu da daha fazla güç ve tork üretimi anla**na geliyor. Bu eksantrikleri derecelerine göre sınıflandırmak mümkün genelde; A-) 250-265 Derece arası daha yumşak ve cadde için üretilen ekzantrikler B-) 270 Derece civarındakiler yine cadde için kullanılan ve diğer yönlerden çok fazla modifiye edilmemiş araçlarda kullanılılabilir C-) 285 Derece civarındakiler hem cadde hem yarış arabalarında kullanılabilir. Cadde arabalarında genelikle eksantriğin derecesinin gerektirdiği beslemeyi sağlayabilmek için diğer modifiye işlemlerinin de yapılması gerekir D-)300 Derece civarındakiler artık ciddi olarak ilk aşama yarış eksantrikleridir.Bu eksantrikler kısa ve orta mesafeli parkularda en optimal verimi almada oldukça başarılıdır. E-)320 Derece cıvarındaki egsantrikler en üst aşama yarış egzantriklerini oluşturur.Bunlar genelde sadece Grup A yarış arabalarında kullanılır,cadde kullanımı için pek uygun sayılmazlar Egsantriklerdeki bu derecelere göre %35 lere varan güç artışı sağlanabiliyor. Eksantriklere ilişkin bilinmesi gereken kavramlar: LIFT: Lift, eksantrik milinin subaplari ne kadar bastırdığını gösteren değerdir. DURATION: Subapin yatagindan çıktığı zamanki derece ölçümüdür. OVERLAP: Giriş ve çıkış subaplarinin aynı anda açık olduğu sürenin derecesidir. Giriş eksantrik milinin açılış numarası çıkış eksantrik milinin kapanış numarasına eklenerek hesaplanır. POWER BAND: Eksantriğin gücünü verimli bir

Modifiye pistonların amacı nedir

categories : , | 0 yorum »

Modifiye pistonların amacı nedir , ne işe yarar?
Modifiye pistonlar dendiğinde Forged ve Wiseco markalarıdır. Bu pistonların değiştirilme amacı hafiflik , yanma odasının büyütülmesi , dayanıklılık v.s... Modifiye pistonlar kesinlikle gömlekler ile birlikte değiştirilmeli , yani set halinde motora montajı yapılmalıdır.
(Set: Pistonlar , piston kolları , gömlekler vs.)
Piston ve gömleğin ideal malzemeleri şöyledir ;
Piston : Hafif , sert malzeme.
Gömlek : Hafif (pistona göre) daha sert malzeme.
Motor çalışırken piston gömleğin içersine girmeye çalışır , hareketi “kanırtma” yönündedir. Piston hafif ve sert malzeme olduğundan gömleğin yüzeyinde kayar. Alaşım pistonların özelliği de budur , piston ne kadar hafif olursa gömleğe o kadar az sürtünme eğilimi gösterir ve motor o derece uzun ömürlü olur.

Gömlek değiştirilmeden sadece pistonlar değiştirilirse bu yanlış bir uygulama olur! Çünkü :
-Gömlek yeni yanma odasında oluşacak basınç ve ısıyı kaldıramaz.
-Malzemenin güvenli çalışma sıcaklığı aşılmış olur ve malzeme genleşme (içe veya dışa) , yumuşama , çatlama eğilimleri gösterir.
-Zorlandığı takdirde gömlek pistonların üzerine balçık gibi sıvanır.

Normal standart bir gömleği tornavida , makas , bıçak vs... gibi cisimlerle çok kolaylıkla çizebilir , kıymık şeklinde metalin kalktığını görebilirsiniz. Siz siz olun kesinlikle pistonlarınızı değiştirirken set halinde değiştirin. Hele ki turbo , dereceli eksantrik gibi işlemlere giriyorsanız.

Susturucu & Headers (Egzoz Manifoldu)

categories : , , , | 0 yorum »

Susturucu & Headers (Egzoz Manifoldu)

MOTORUN YANMA ODASINDA PATLAYAN YAKIT VE hava karışımı, dışarıya egzoz gazı olarak çıkar. Bu çıkış ne kadar rahat gerçekleşirse, motor o kadar performanslı çalışır. Bu arada egzoz sesi de biraz artar. Otomobil üreticileri egzoz sistemin!, hem ses izolasyonu hem de performansı bir arada sunabilmek amacıyla geliştirirler.
Performans sağlayan egzoz sistemlerindeyse çıkışlar daha da rahatlatılarak egzoz gazının dışarıya çok daha kolay atılması sağlanır. Egzoz sisteminin tüm parçaları, çeşitli firmalar tarafından üretiliyor. Bu parçaların basında gelen son susturucu ve egzoz manifoldu (headers), otomobilin performansını en çok etkileyen parçalar.
Headers, yanma odasında oluşan gazın dışarıya daha rahat ve düzenli çıkabilmesini sağlar. Her silindirden ayrı ayrı çıkan atık gazlar, headers sayesinde bir düzene girer ve bunların oluşturduğu negatif basınç gücün daha da artabilmesini sağlar.
Headers takıldığı takdirde, otomobilin orijinal egzoz sisteminin de komple değiştirilmesi gerekir. Bu şekilde otomobilin motor yapışı ve hacmine göre yüzde 5 ile 10 arasında güç artışı sağlanabilir. Egzoz sisteminde çok fazla değişiklik yapmak istemeyenlerse, sadece son susturucu veya bununla birlikte orta susturucuyu değiştirmekle de yetinebilirler. Ancak bu durumda fazla bir güç artışı sağlamayabilir.
Genellikle paslanmaz çelikten üretilen egzoz sisteminin orijinalinden daha hafif olması da performans severler için bir avantaj sayılabilir.

Kilitli Diferansiyel Nedir? Nasıl Çalışır?

categories : | 0 yorum »

Kilitli Diferansiyel Nedir? Nasıl Çalışır?


Klasik diferansiyeller bir terazi gibi çalışırlar. 1. şekildede görüldüğü gibi iki tekerlek aksını döndürmek için en az üç tane dişli gerekir. Her iki aksın eşit dönmesini sağlayan ve diferansiyel tamburasının içinde yer alan ayna mahruti dişlisi ise, diğer diferansiyelin motordan kontrollü çalışan tek parçasıdır. (2. şekil, kırmızı olan)

Otomobil yolda düz olarak giderken, tekerleklerden herhangibirine daha fazla ağırlık binmediği için, diferansiyel karpuzunun ortasındaki dişliler tekerleklerle birlikte kendiliklerinden dönerler.ncak otomobil viraja girerken, bu dişliler devreye girerek otomobilin virajın dışındaki hızlı, virajın içindeki daha yavaş dönen itici tekerleklerinin dönüş oranlarının 1:1 olmasını sağlarlar.

Yukarıda sözünü ettiğimiz normal bir diferansiyelin çalışma esaslarına ek olarak kilitli diferansiyellerde değişik birkaç sistem vardır. Bunlardan birincisinde, küçük sürtünme pulları diferansiyelin ortasındaki her iki tekerleğin eşit olarak dönmesini sağlayan ve denge dişlileri olarak tarif edilebilecek olan dişlilerin dönmelerini engellerler. Bu engelleme otomobil yeniden düz bir şekilde gitmeye başlayıncaya kadar devam eder. (Şekil 4)

Bir başka tür de (şekil 5) aksların (şekilde mavi renkli olan) ve dişlilerin karpuzun içine tam olarak girmediği diferansiyellerdeki kilit türüdür.Burada sözü edilen kısımlar yatık olarak yerleştirilmiş baskı halkalarıyla diferansiyele tutturulmuşlardır. Tekerleklerin dönüş hızı arttığında yani otomobil patinaj yapmaya başladığında devreye giren bu sistem, halkaların fren levhalarını sıkıca bastırmasıyla çalışır ve otomobilin tekerleklerindeki dönüş momenti 1:1 olana kadar tutar.Bu sistemin adı dönüş momentli diferansiyel kilididir.

6 numaralı şekilde görülen diferansiyel tipinde ise birbirine ters yönlerde yerleştirilmiş düz dişli çarklar, otomobil patinaj yapmaya başladığı zaman, birbirileriyle ters yönde hareket ederek, dönüş momenti 1:1 olana kadar kilitli kalırlar. Basit bir mantıkla kurulmuş olan bu sistem de gelişmiş pek çok otomobilde kullanılmaktadır. 4x4 araçlardada bu sistemlere ek olarak manuel ve otomatik olarak devreye sokulan kilitler de mevcutur

Araç Alçaltma Helezon Kesme

categories : , , | 0 yorum »

Araç Alçaltma

Modifikasyonun en gerekli bölümlerinden biri de arabayı alçaltmak, yere yakınlaştırmaktır... Nasıl olsa zaten bir gün arabanızın çamurluğuyla tekerlekleri arasındaki o çirkin boşluktan rahatsızlık duyucaksınız... Bundan kurtulduğunuzda da elinize fazladan bir yol tutuşu geçecek... Arabaları fabrika çıktılarından farklı yüksekliklere indirmenin bir sürü yolu vardır ama bazılarını hiç tavsiye etmem...

Yayları Kesmek

Arabanızı alçaltmanın belkide en kolay ve ucuz yolu budur.. Ama tabi arabanız için en zararlısı da... Tabi hiç tavsiye etmeyeceğim birşey... Bu şöyle uygulanır; yaylarınızdaki parçalardan arabayı alçaltmak istediğiniz kadarı kesilir ve öylece kendi hallerine bırakılır... Bunu sakın denemeyin!!! Çok ucuz bir yol olabilir ama hayatınızın en kötü yol tutuşunu yaşayacağınızdan emin olun! Eğer helezonlarınızı kesmeye kalkarsanız çok tehlikeli bir araba kullanmaya hazır olun! Güzel gözükebilir ama ne kadar uzun sürer?

Kısa Yaylar

Yayları kesmenin daha iyi bir yolu kısa yaylar taktırmaktır. Bu ürünlerin yapımcıları bu yayları arabanızı güvenli bir şekilde alçaltmanız için bir sürü araştırmalar yaparlar... Bunlardan bir çoğu TüV lisanslı olarak üretilir, bu da yüksek kalite anlamına gelir. Eğer -30mm veya -40mm düşünüyorsanız amortisörlerinizi değiştirmeye gerek duyulmayabilir. Fakat -60mm gibi ekstra bir yay kullanacaksanız mutlaka amortisörlerinizi de değiştirmelisiniz. Aksi taktirde kısa bir zaman içinde amortisörlerinizde çökme / patlama yaşayabilirsiniz.

ıyileştirilmiş Amortisörler

Bu tarz bir modifikasyonla -40mm den daha fazla alçaltmalara gidebilirsiniz ve arabanızın yol tutuşu bir rüyaya dönüşür. Eğer -40mm’ den daha derinlere inmek isterseniz bu tür modifikasyonlar için özel imal edilmiş kısa ve daha sert amörtisörler kullanmalısınız. Böylece arabayı bir sürü riske atmamış olursunuz.

Coilover' lar

Eğer sanat yapmak istiyorsanız bunlar tam size göre. Bu amortisörler yükseklik ayarlıdır ve de size büyük bir özgürlük sunarlar. Eğer arkadaşlarınıza artistlik yapmak istiosanız tekerleklerinizi kaputtan dışarı çıkarabilirsiniz. Ama sakın pazartesi günü işe giderken yükseltmeyi unutmayın! Yüksekliği kolayca ayarlayabilirsiniz... Bunlar için özel kitler satılmakta. Bunlardan etrafta hiç görmedim ama paranız varsa sakın kaçırmayın derim...

Hangisi en iyisi?

Kendi arabanız için bir alçaltma kiti bulamadıysanız sorun etmeyin. Mesela Polo ile Ibiza’ nınkiler aynı yani Polo için dizayn edilmiş bir kiti Ibiza’ da rahatlıkla kullanabilirsiniz. Bunları iyi araştırmalısınız sadece...

Hangi amortisörler iyi ya da hangisi paranızın karşılığını verir? Bu soruların cevabı arabanıza göre değişir ama Koni veya Bilstein alırsanız yanılma riskiniz olmayacaktır. Bunları da Eibach veya H&R yaylarıyla kombine ederseniz süspansiyon olayını aşmış olursunuz. Seçim size kalmış biraz araştırmanız yeterli...

Sertliği Ayarlanabilirler

Eğer mümkünse kendinize bunlardan bir çift edinin derim. Kaputunuzun altından arabanın amortisör sertliğini küçük bir kol yardımıyla ayarlayabilirsiniz... Uzun bir yola mı gideceksiniz? Ayarlayın en yumuşağına babalar gibi seyehat edin, ya da virajlarla dolu bi yolda spor ve seri bir kullanım mı? Ayarlayın en sertine spin atmaktan korkmayın... Çoğu coiloverlar zaten bu özelliğe sahip. Ama emin olun ki bu fiyatı arttıracaktır...

Hidrolikliler

Bunun inceliklerine girmeyeceğim ama eminim ki çoğunu bir filmde hop hop hoplayan Amerikan arabalarını görmüşsünüzdür. Bu süspansiyonlar içerden bir tuş yardımıyla ayarlanabiliyor. Bu sistem oldukça pahalı ve gereksiz gibi duruyor... Biraz fantazi işi anlayacağınız... Ama gösteriş meraklısıysanız niye olmasın???

Gerçekler

Arabanızı yere yapıştırmadan önce nasıl yol şartlarında kullanıcağınızı iyi düşünün. 6-7 cm.lik bir Marlboro paketini bile devirebilecek bir 106 ile bir tümsekten geçmek hiç de iyi bi fikir değil bence... Bunlar TÜRKİYE yolları kabusları... Yani tümsek ve çukurlar. Böyle bir arabanız varsa yeni bir marşpiyel için para biriktirmeye başlasanız iyi edersiniz. Son olarak da arabanızla arch’larınız arasındaki mesafeyi mutlaka hesaba katın. Bunlar birbirine değmeye başlarsa başınız büyük belaya girer benden söylemesi... Unutmayın ki bazı firmalar arch’larda tekerlek için boşluk yaratabiliyor.. Yani bunu yapan firmalar var.

ALINTIDIR...

Dump Valve nedir, ne işe yarar?

categories : | 0 yorum »

Dump Valve nedir, ne işe yarar?
Dump Valve, turbo beslemeli otomobillerde turbo basıncını sürekli yüksek tutarak gaz tepkisini arttırmak için üretilmiş bir parçadır.

Turbo beslemeli otomobillerde ayak gazdan çekildiğinde turbo hala dönmeye devam etmektedir, fakat turbonun bastığı havanın gideceği bir yer olmadığı için oluşan yüksek basınç turbo pervanesine büyük bir kuvvet uygula***** pervaneyi aniden yavaşlatır. Gaza tekrar bastığınızda turbo basıncının tepe noktasına gelebilmesi için pervaneyi tekrar hızlandırmak gereklidir ve bu esnada istenilen turbo basıncı elde edilemediği için büyük bir performans kaybı yaşanır. Dump Valve işte bu performans kaybını önlemek için vardır.

Dump Valve vasıl çalışır?

Ayağınızı gazdan çektiğinizde Dump Valve hemen devreye girerek turbonun bastığı havayı dışarı verir, bu sayede turbonun önceden bastığı hava geri tepmeyeceği ve bir geri basınç uygulamayacağı için pervane yavaşlamaz, sizin de tekrar gaza bastığınız anda pervane yavaşlamamış olduğu için turbo basıncı hemen tepe noktasında ulaşır ve siz ani gazdan çekme ve basmalar arasında performans kaybı yaşamamış olursunuz.

Dump Valve'in faydaları?

* Turbo pervanesi üzerindeki olumsuz geri basıncı önleyerek turbonun ömrünü uzatır.

* Turbo pervanesinin hızının yavaşlamasını engelleyerek turbo basıncını sürekli yüksek tutar. Yüksek turbo basıncı yüksek güç anlamına gelir.

* Gazdan çekme ve gaza basma arasındaki eski ısınmış havayı dışarı verip yeni, soğuk havayı içeri aldığı için artı güç sağlar

DERECELİ EKSANTRİK MİLLERİ

categories : , , , , , | 0 yorum »

DERECELİ EKSANTRİK MİLLERİ

Dereceli Eksantrik Milleri standart eksantrik millerinden farkli olarak performansa yonelik duzenlenmis yapilari ve ayarlanmış dereceleri sayesinde gerek cadde otomobillerinde gerekse yarış otomobillerinde yüksek güç ve tork sağlayan performans parçalarıdır.

Dereceli Eksantrik Mili Nasıl Çalışır?
Dereceli Eksantrik'ten güç çıkmasını sağlayan temel unsur subaplarin açılıp kapanma ve açık kalma zamanlarinin degismesidir. Bu konuda Teknik Bilgi olarak bilinmesi gereken birkaç kavram vardir:

LIFT: Lift, eksantrik milinin subaplari ne kadar bastırdığını gösteren değerdir.
DURATION: Subapin yatagindan çıktığı zamanki derece ölçümüdür.
OVERLAP: Giriş ve çıkış subaplarinin aynı anda açık olduğu sürenin derecesidir. Giriş eksantrik milinin açılış numarası çıkış eksantrik milinin kapanış numarasına eklenerek hesaplanır.
POWER BAND: Eksantriğin gücünü verimli bir şekilde verebildiği devir aralığıdır

Dereceli Eksantrik Mili Ne Kadar Güç Verir?
Cadde otomobilleri için üretilmiş eksantrikler derecelerine ve kullanıcının seçimine göre 10bg ile 25 bg arasinda güç üretebilecek kapasitedelerdir, yarış otomobilleri için üretilmiş eksantrikler ise çok daha yüksek olarak 80-100bg'lere kadar güçler üretebilmektedirler.
Daha ayrıntılı ve özel bilgi almak için Eksantrik Mili Üreticilerimizden ilgilendiğiniz markayı seçerek devam edebilirsiniz

Eksantriklerin hangi özellikleri neleri etkiler?
Eksantrikleri tanımlarken üreticilerin kullandıkları bir çok özellik vardır. Bunlardan en yaygın olarak kullanılanların aracın motor gücünü nasıl etkilediğini bilmek, eksantrik mili seçiminizde size yardımcı olabilir.

Duration: Emme ve Egzoz için ayrı ayrı belirtilir. Subapın, 360 derecelik döngü içerisinde kaç derecelik sürede açık kaldığını gösterir. Cadde tipi eksantriklerde bu değer 250-270 dereceler arasında oynayabilir, yarış tipi eksantriklerde ise 300 derecelere kadar çıkabilir. Bu değer arttıkça motorun maksimum gücü artar, ancak bu değer artışının, motor üzerinde gerektirdiği farklı tadilatlar da olduğu için cadde tipi dereceli eksantriklerde genelde göreceli olarak düşük değerler tercih edilir.

Overlap: Emme subapının açılmasından, egzoz subapının kapanmasına kadar geçen, iki subapın birlikte açık kaldığı süredir. Bu sürenin artışı, egzoz gazının daha çabuk tahliyesini, akabinde emme manifoldundan gelen temiz hava ve benzin karışımının daha çabuk bir şekilde silindirlere çekilmesini sağlar. Araçların, fabrika çıkışı eksantriklerinde bu değer oldukça düşüktür. Bu sayede düşük devirde uygun güç ve tork yakalanır. Ancak dereceli eksantriklerde, eksantriğin derecesinin artışına göre Overlap değerinin de artmasıyla yüksek devirdeki güçte çok etkili artışlar görünür. Bu yüksek güç artışıyla birlikte rölantide de küçük düzensizlikler görülebilir. Tabii ki bu düzensizlikler daha çok, yüksek dereceli yarış eksantriklerinde belirgindir. Cadde tipi dereceli eksantriklerde konfordan ödün verilmeyerek, bu değer, fazla olmayan bir miktarda arttırılarak uygun güç ve tork artışı sağlanır.

Lift: Eksantrik kataloglarında genelde Full Lift olarak geçer, subabın yatağından maksimum ne kadar uzağa açıldığının milimetre olarak değeridir. Full Lift'in artışı tüm devir bandı üzerinde bir miktar güç ve tork artışı sağlar. Full Lift'ten ayrı olarak, Lift konusunda esas önemli olan nokta, bir subapın yatağından hangi hızla çıktığı ve ne kadar süre Full Lift pozisyonunda kaldığıdır. Full Lift değerleri aynı olan iki eksantrik kıyaslandığında, daha kısa sürede Full Lift pozisyonuna gelen ve o pozisyona yakın pozisyonlarda daha uzun süre kalabilen subap zamanlamasını sağlayan eksantriklerde güç artışı göreceli olarak daha da yüksektir.

Timing: 22-62, 62-22 şeklinde bir örnek ele alındığında;
İlk 22, emme subapının üst ölü noktadan kaç derece önce açıldığını,
İlk 62, emme subapının alt ölü noktadan kaç derece sonra kapandığını,
İkinci 62, egzoz subapının alt ölü noktadan kaç derece önce açıldığını,
İkinci 22, egzoz subapının üst ölü noktadan kaç derece sonra kapandığını belirtir.
Duration ve Overlap bu değerler sayesinde hesaplanır.

Dikkat edilmesi gereken noktalar:

Başlangıç seviyesindeki cadde tipi dereceli eksantrikler standart motorlarda başka hiç bir tadilat gerektirmeden, tamamen sorunsuz bir şekilde kullanılabilmesine karşın, özellikle iddialı kalkış yarışları için hazırlanan otomobillerde kullanılan yüksek dereceli cadde eksantriklerinde dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır.

Yüksek dereceli eksantrikli motorların daha yüksek devirleri çevirebilmesiyle birlikte, eksantriğin yapısı gereği artan Duration ve Full Lift değerlerinin sonucunda, subapla pistonun birbirlerine en yakın oldukları mesafe standart ve düşük dereceli eksantriklere göre bir hayli azalır. Yüksek dereceli eksantriklerde, eksik ve hatalı uygulama sonucu, subapla pistonun temas etmesiyle subaplar yamulabilir. Bu olay özellikle yüksek devirlerde ve erken vites düşürme sonucu yığılma denen olayla meydana gelebilir.
Bu tehlikeyi önlemek için eksantrik mili üreticilerinin sunduğu özel subap yayları mevcuttur. Bu yaylar gerek daha hafif, gerekse direnç olarak daha kuvvetli oldukları için subapların yuvalarına gereken zamanda oturmalarını sağla***** olası sorunları ortadan tamamen kaldırırlar. Yüksek dereceli eksantrik uygulamalarında subap yayı değişimi, önemle üzerinde durulması gereken bir noktadır

HAVA FİLTRESİ

categories : , , , | 0 yorum »

HAVA FİLTRESİ

En ucuz ve yapması en kolay uygulamadır. Olayın mantığı, motorun daha rahat temiz hava alabilmesini sağlamaktır.Normal, standart hava filtreleri, kağıdımsıbir maddeden yapılmış olup, motor ünitesine bağlıbir kutu içerisinde bulunurlar. Bu kutu bir boru vasıtasıyla arabanın ön taraflarından bir yerlerden hava çeker ve bu hava, kağıt filtrenin içinden geçerek silindirlerin içine, yanma odasına girer.

Havanın filtre içinden geçişi esnasında uygulanan direnç, motora giren havayıda direk olarak etkiler. Bunun için işte, performans tipi hava filtreleri üretilmiştir. Bu filtreler kağıt filtreler gibi kirli havayı tutmanın yanında, kağıt filtrelerden daha kolay hava geçirdikleri için, motorun daha kolay nefes almasını sağlarlar. Bu filtreler de üç türlüdür.


1 Kutu içi Filtre: Bu tür filtreler, normal kağıt hava filtreleri çıkartılarak, onların eskiden bulunduğu yere koyulurlar. Kağıt filtrelerle aynı tip ve boyuttadırlar.
2 Açık Filtre: Bu filtre ise, az önce bahsettiğimiz, motor ünitesine bağlı kutu ve onun hava almasını sağlayan boru sökülerek direk yoldan motorun hava girişine bağlanırlar. Böylece direnç azalmış, hava emişi kolaylaşmış olur.
3 Bolt-On Açık Filtre: Bu filtre türü ise, enjeksiyonlu otomobillere uygulanan direk filtrenin karbüratörlü araçlar için olan versiyonu sayılır. Fakat onlardan farklı olarak, hava emiş borusunun ucuna değil, gaz kelebeğinin hemen üstüne monte edilir.

Uygulamada dikkat edilecek noktalar:
Açık filtre uygulamalarında dikkat edilmesi gereken bir nokta vardır. Bu da motora girecek olan havanın sıcak olmaması gerektiğidir. Eğer açık hava filtresine bir hava girişi desteği yapılmazsa, filtre kaputun altındaki ısınan havayıemecektir ve bu da motorun performansını düşürecektir

Bu tür uygulamaların en performans vereni, direk kaputu kesmektir, Subaru Impreza'larda olduğu gibi kaput üstüne, hava filtresinin ağzına gelecek şekilde, bir delik açılırsa, bu delikten açık hava filtresi rahatça hava alarak, performansta belirgin bir iyileşme sağlayabilecektir.Eğer bu şekilde kaputu kestirmek istemiyorsanız, ya açık filtre için, arabanın önünden bir yerlerden yeterince genişbir boru vasıtasıyla açık filtreye temiz, soğuk hava yönlendireceksiniz, ya da kutu içi filtre kullanacaksınız. Ama kutu içi filtrelerin performans konusunda iyi uygulanmışbir açık filtre kadar katkıları yoktur. Ayrıca açık filtreler, kutu içi filtrelere nazaran daha yüksek ve sportif bir ses çıkartırlar.

Avantajları, dezavantajları
Konu açılmışken bunu da söyleyelim, performans tipi filtrelerin tek dezavantajı fazla ses çıkarmalarıdır. Eğer sportif yürekli biriyseniz, bu ses fazlasıyla hoşunuza gidecektir, ama uzun yollarda veya babanız arabayı bindiğinde biraz zorlayıcı olabilir.
Açık filtrenin avantajları ise saymakla bitmez. Performansı arttırırlar, yakıt tüketimini azaltırlar, her devirdeki motor torkunu arttırırlar. Evet, iyi bir açık filtre uygulaması motor gücünü yaklaşık %5 oranında arttırır, bunun yanında 100km'de 0.5lt civarıbir yakıt tüketimi sağlar ve ayrıca motorun düşük devirlerde, eskisine nazaran daha güçlü olmasını sağlar.


Hava filtreleri dendiği zaman, akla ilk gelen marka K&N olur, bunun yanında Türk üretimi olarak EAFY, diğer yabancı filtrelerde ise Green, Jamex, ITG, RAMAIR gibi birçok marka vardır. Performans olarak auto-show dergisinin yaptığu bir testte EAFY, RAMAIR ve ITG, en yüksek performansu veren filtreler olarak çukmuştır. Ayrýca EAFY bir Türk markası olduğu için de bariz bir fiyat avantajı vardır.(alıntıdır)

EGZOZ

categories : , , , , , | 0 yorum »

EGZOZ

Fiyatı birazcık yüksek olmakla birlikte yine de hava filtresinden sonra yapılabilecek uygun modifiyelerden biridir.

Olayın Mantığı
Egzoz sistemi modifiyesinin mantığı motorun egzoz subaplarundan çıkan atık gazların dışarıya daha kolay atılmasını ve pistonların artık egzoz gazlarını o küçük borulardan ve susturuculardan dışarıya postalamak için uyguladıkları direncin azaltılmasını sağlamaktır.
Standart egzoz susturucuları, adından da belli olacağı üzere motorun, egzoza yansıyan seslerini susturmak için yapılmışlardır. Ama bu susturma işlemi sırasında da egzoz gazlarının çıkışýnı zorlaştırırlar ve bu da arabanın performansının olabileceğinden daha düşük olmasına sebep olur. İşte bu olayda, modifiyeciler için performans tipi egzoz susturucularu üretilmiştir. Bu susturucular egzoz sesini fazla kesmezler, gaza bastuğınızda baya bir bağırurlar, ama aynu şekilde motordan çukan gazun da dışarıya kolay bir şekilde atılmasını sağlarlar. Aslında çıkardığı ses de çok sportif bir sestir. Malum yarış motorsikletlerinin çıkardığı seslere benzer sesleri.

Olayın uygulaması
Bir egzoz sistemi üzerinde 2 tane susturucu ve enjeksiyonlu arabalarda bir de katalitik konvertör bulunur. (Egzoz gazını temizleyen bir alet). Bu 2 susturucu, orta susturucu ve arka susturucu olarak adlandırılırlar. Bir egzoz modifiyesinde, öncelikle arka susturucu değiştirilmelidir. Arka susturucuyu değiştirmek, orta susturucuya nazaran daha yüksek performans artışı sağlarlar.
Aslında en iyi performans için komple bir egzoz sistemi uygulaması yapmak gerekir. Bu uygulama, orta ve arka susturucuların, performans tipi susturucularla değiştirilmesi, egzoz borularının daha geniş borularla değiştirilmesi ve katalitik konvertörün iptali ya da performans tipi katalitik konvertörlerle değiştirilmesinden oluşmaktadır. Olayın en sonunda ise Headers denilen, egzoz manifoldu sisteminin değiştirilmesi vardır. Fakat bu olayın maliyeti diğerlerine göre daha yüksek olduğu için genelde en son olarak uygulanır.

Avantajları, dezavantajları
Ses olayına girmek uygun olmaz. Bu kimisinin rahatsız olacağı, kimisinin ise hoşlanacağı bir durumdur. Fakat ses olayıda susturucu markalarına göre değişebilmektedir. Supersprint susturucularının onaylı olduğu ve az ses çıkardığı bilinmekle beraber, Remus susturucularının da daha fazla performans verdiği fakat yüksek sesinden dolayı başınıza polisleri topladığı bilinmektedir. Onun için Supersprint'in onaylı susturucularını tavsiye etmekteyiz.
Modifiye edilmiş egzoz sisteminin motor performansını etkileme konusuna gelirsek. Performans, farklı devirlerde farklı değişiklikler gösterir. Motor gücünde, yüksek devirlerde (4000 ve üstü) %10'lara kadar varan farkedilir bir artış yaşanmasına rağmen, düşük devirlerde de (3000 ve altý bir miktar güç düşüşü görülmektedir. Yani bu modifiye sistemini ancak aracınızı devirli olarak kullanıyorsanız uygulamanız mantıklıolur. Aksi takdirde, şehir içi veya sakin kullanımlarda beklediğiniz etkiyi bu sistemden göremezsiniz... Düşük devirli kullanımlar için en uygun modifiye Chip Tuning'dir.

Maliyet
Katalitik konvertör iptali, konvertörün yerine ve şekline göre 20-50 milyon arasıbir maliyete söktürüle bilmektedir.
Performans tipi Supersprint veya Remus marka arka susturucu fiyatları 400-600 mark civarlarýndadýr, orta susturucular ise bunlardan biraz daha pahalıdır.
Headers egzoz manifoldu sisteminin maliyeti ise 1000 marklara kadar varabilmektedir.(alıntı)

Paslanma Ve Çürümeye Karşı Otomobilinizin Bakımı

categories : , , , | 0 yorum »

Atmosferden gelen atıklar, çamur, tuz vb durumlarda aracınızda oluşan pas araçlara zarar veren en önemli unsurlardan biridir. Araçların dış yüzeyleri boya ile bir nebze korunsada açık olarak duran metaller paslanma riski ile karşı karşıyadır. Kaput, bagaj, kapı içleri, yürüyen aksam gibi yerlerde karşınıza çıkabilecek paslanma sorunu rutubet, toz, toprak gibi etkenlerle baş göstermektedir.

Üretici firmalar genellikle çevre kirlilikleri, çamur, atmosferik atıklar gibi sebeplerle oluşan paslanmaları garanti kapsamı dışında tutmaktadır. Paslanmaya karşı yapabileceğiniz ilk müdahele aracınız yeniyken araç bakım merkelerinin uyguladığı Pas Önleme Sistemlerini aracınıza uygulatmaktır.Aracın taban sacının yalıtımı sık sık kontrol edilmelidir, yalıtım kabarmışsa paslanma tehlikesi baş göstermiş demektir.


Aracınızın su tahliye delik ve kanallarının açık olmasına dikkat etmeniz,

Aracınızın alt kısmını periyodik biçimde yıkatmanız,

Aracınızı yıkadıktan sonra Kapı altları, çamurluk içleri, çamurluk kenarları, bagaj olukları, motor bölümü, marşpiye profillerinin içleri, taşıyıcı sistem profil içleri ile kapı direkleri gibi hassas bölümleri iyice temizlendiğinden ve kuruduğundan emin olmanız,

Aracınızın kaportasında paslanmaya yol açabilecek küçük vurukları, çizikleri dış etkenlere karşı korumasız hale getirecek pasta cila yerine rötuşla***** gidermeniz,

Aracınızı fırça yerine süngerle yıkamanız ve oluşması muhtemel ince çizikleri engellemeniz,
Aracınızın paslanmasını engelleyecek önlemlerdir.

Alıntıdır...

Otomotiv kısaltmaları

categories : , , | 0 yorum »

Otomotiv kısaltmaları
Bu liste otomotiv kısaltmalarını ve SAE J1930'a göre teknik terımleri içerir.
:


RAKAM


* 2V - (Two Valve) İki supap
* 4EAT - (4 speed Electronic Automatic Transmission) 4 hızlı otomatik transmisyon
* 4WAL - (Four Wheel Antilock) Dört tekerlek kilitlenmesiz
* 4WD - (Four Wheel Drive) Dört tekerlekten tahrikli, dört çekerli
* 4WS - (Four Wheel Steering) Dört tekerlekten yönlendirme

A



* A - (Amperes) Amper
* AAC – (Auxiliary Air Control ) Yedek hava ünitesi
* AAP - (Auxiliary Acceleration Pump) Yardımcı hız pompası
* ABC – ( Active Body Control ) Otomobilin yanlara öne ve geriye doğru kasılmasını önleyen mercedes patentli hidro elktronik sistem Anlık sürüş durumuna göre değişen, bilgisayar kontrollü ve hidrolik yürüyen aksam. Mercedes CL'de kullanılan sistem ile virajlarda yana yatma ve fren anında öne eğilme önleniyor
* AAS – (Auto Adjusting Suspension) Otomatik Ayarlı Süspansiyon
* ABS - (Antilock Brake System) Kilitlenmeyen fren sistemi
* ABSCM-(ABS Control Module) ABS kumanda modülü
* ABV- (Anti-Backfire Valve)Geri Tepmeyi Önleyici Sübap
* AC - (Alternating Current) Alternatif akım
* A/C - (Air Conditioning) Klima
* ACC - (Air Conditioning Clutch) Klima kavraması
* ACC - (Automatic Climate Control) Otomatik iklimlendirme kontrolü
* ACC - (Adaptive Cruise Control) Uyarlanabilir seyir kontrolü
* ACCS - (Air Conditioning Cyclic Switch) Klima çevrimsel anahtarı
* ACD - (Air Conditioning Demand) Klima ihtiyacı
* ACL - (Air cleaner) Hava filtresi
* ACR4 - (Air Conditioning Refrigerant, Recovery, Recycling, Recharging) Klima soğutucusu, iyileştirme, dönüşüm, şarj
* ACON - (Air Conditioning On) Klima açık
* ACP - (Air Conditioning Pressure) Klima kavraması
* ACT - (Air Charge Temperature -replaced with IAT) Hava dolgu sıcaklığı
* A/D - (Analog to Digital) Analogdan dijitale
* ADB - (Automatische Differantial Bremse)Otomatik diferansiyel freni Standart kilitli diferansiyellerin elektronik devreli bir versiyonu.
* ADS – Uygun tampon sistemi Sürüş tarzı, yol durumu ve yükleme durumuna göre en uygun tampon sertliği sağlanıyor.
* ADU - (Analog-Digital Unit) Analog-dijital ünite
* AFC - (Air Flow Control) hava akış (debi) kontrolü
* AFR - (Air Fuel Ratio) Hava/yakıt oranı
* AFS - ( Active Fahrwerks Stabilierung)Aktif yürüyen aksam stabilitesi Temel olarak ABC ile ayni islevi görür. Sistem Citroen Xantia Activa'da kullanılmaktadır.
* AFV - (Alternative Fueled Vehicle) Alternatif yakıtlı taşıt
* AIR - (Secondary air injection -formerly Thermactor air) İkinci hava enjeksiyonu
* AIRB - (Secondary Air Injection Bypass) İkinci hava enjeksiyon baypası
* AIRD - (Secondary Air Injection Diverter) İkinci hava enjeksiyon saptırıcı
* AIS - (Automatic Idle Speed) Otomatik rölanti hızı
* ALB (Anti Lock Brakes): ABS'nin ilk ve basit şekli. Kızaklayan tekerlekleri hızlı ritimde bırakıp tekrar tutan fren sistemi.
* ALC - (Automatic Level Control) Otomatik seviye kontrolü
* ALDL - (Assembly Line Data Link -replaced with DLC) Montaj hattı veri bağlantısı
* ALFA ROMEO – ( Alfa : Anonima Lombarda Fabbricca di Automobili )
* ALT - (Alternator -replaced with GEN) Alternatör
* AMB - (Ambient) Ortam
* AOD - (Automatic Overdrive) Otomatik aşırı hız
* AODE - (Automatic Overdrive Electronic (transmission)) Otomatik aşırı hız elektronik (transmisyon)
* AODE-W - (Automatic Overdrive Electronic Wide (ratio transmission)) Otomatik aşırı hız elektronik geniş(oran transmisyonu)
* AP - (Accelerator Pedal) Gaz pedalı
* API - (American Petroleum Institute) Amerikan Petrol Enstitüsü
* APT - (Adjustable Part Throttle) Ayarlanabilir kısmi gaz
* ARC - (Automatic Ride Control) Otomatik sürüş kontrolü
* ARS - (Automatic Restraint System Otomatik sınırlama sistemi
* ASARC - (Air Suspension Automatic Ride Control) Hava süspansiyonu otomatik sürüş kontrolü
* ASC - (Active Stability Control) Aktif kararlılık kontrolü
* ASC+T - (Automatic Stability Control Plus Traction) Otomatik kararlılık ve çekiş kontrolü BMW'de kullanılan elektronik çekiş kontrol sistemi olup, sürekli arka tekerleklerin durumunu gözlemleyerek bir kayma olup olmadığını denetler. Arka tekerleklerde bir kayma olursa ASC+T devreye girip frenleri ve motoru kontrol ederek otomobilin yolda kalmasını sağlar.
* ASD - (Automatic Shutdown) Otomatik kapama
* ASM – ( Auto Shift Manual ) Ford’ta kullanılan otomatik olarak vites değiştirmeye olanak sağlayan sıralı manuel şanzıman (Bkn: Yarı otomatik şanzuman)
* ASR - (Acceleration Slip Regulation) İvme kayması kontrolü
* ASR – ( Anti slip regulation ) Patinaj önleyici sistem ASR sistemi ilk kalkışta ve hızlanmada, tahrik tekerleklerinin aşırı dönmesini engelleyerek, aracın güvenli hareketini sağlar.
* AST – ( Advanced Semisolid Technology ) Gelişmiş yarı katı teknolojisi
* A/T - (Automatic Transmission/Transaxle) Otomatik transmisyon
* ATF- (Automatic Transmission Fluid) Otomatik şanzuman yağı
* ATX - (Automatic Transaxle) Otomatik transaksıl
* ATC - (Automatic Temperature Control) Otomatik sıcaklık kontrolü
* ATDC - (After Top Dead Center) Üst ölü noktadan sonra
* ATM - (Actuator Test Mode) Uyartıcı deney modu
* AQS – Hava kalite sistemi . İçerdki havayı kontrol ederek iç hava sirkülasyonunu otomatik devreye sokar.
* AWD - (All Wheel Drive) Tüm tekerleklerden tahrikli
* AWG - (American Wire Gage) Amerikan tel ölçeği
* AWS – ( All Wheel Stering ) Tüm tekerlerden yönlendirmeli örneğin Volvo V70 AWD
* AXOD - (Automatic Overdrive Transaxle) Otomatik aşırı hız transaksılı
* AXOD-E - (Automatic Overdrive Transaxle - (Electronically Controlled( Otomatik aşırı hız transaksılı - (elektronik kontrollü
* AYC - (Active Yaw Control) Aktif sapma kontrolü

B



* B+ - (Battery voltage) Akü voltajı
* BARO - (Barometric (pressure)) barometrik basınç
* BAS – ( Brake Assist System ) Ani frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttıran ve her tekerde eşit fren gücünün oluşmasını sağlayan sistem.
* BCM - (Body Control Module) Gövde kontrol modülü
* BHP - (Brake Horsepower) Fren beygir gücü Tekerlekler veya kardan mili yerine "genellikle" krank milinden ölçülen ve motor tarafından üretilen gerçek gücü gösteren ölçüdür. Bu ölçümde vites kutusu, alternatör, difransiyel, su pompası gibi parçalar bağlı değildir. "Brake Horsepower" denmesinin sebebi mildeki gücün bir frenleme mekanizması tarafından absorbe edilmesiyle ölçülür.
* BLM - (Block Learn Multiplier -replaced with LT FUEL TRIM)) Blok öğrenme çarpanı
* B-LVL - (Bilevel) Aynı seviyede
* BMAP - (Barometric and Manifold Absolute Pressure) Barometrik ve manifold mutlak basıncı
* BMW – ( almanca ) ( bayerische motoren werke ) bavyera köylüsünün makine işi, el emeği göz nuru anlamında
* BOO - (Brake On/Off) Fren açık/kapalı
* BP - (Back Pressure) geri basınç
* BPA - (Bypass Air) Kısa devre havası
* BPS- (Barometric Pressure Sensör) Barometrik basınç sensörü
* BPW - (Base Pulse Width) ana sinyal genişliği
* BTDC - (Before Top Dead Center) Üst ölü noktadan önce
* BTSI - (Brake Transmission Shift Interlock) Fren vites değiştirme ortak kilidi
* Btu - (British thermal units) British ısı birimi

C



* CAC - (Charge Air Cooler) Dolgu hava soğutucusu
* CAC - (Customer Assistance Center) Aracınızla ilgili bütün sorunlarınız için danışmanlık yapan ve arıza durumlarında destek sunan Mercedes-Benz Müşteri Hizmetleri Merkezi (Hollanda - Call Center)
* Calif - (California) Kaliforniya
* CAN - (Controller Area Network) Araç veya çevre şartlarına bağlı olarak araç fonksiyonlarını düzenleyen sistem MERCEDES
* CANP - (Canister Purge) Kanister buharı
* CARB- (Carburetör) Karbüratör
* CB (Carburator) Karbüratör
* CBC-(Cornering Brake Control) Arka akstaki frenlerin optimal kullanımını sağlayan yardımcı fren sistemi. Fren sisteminin içinde hidroliğin en doğru şekilde dağılımını sağlar.
* CC - (Cruise Control) Seyir kontrolü-Sabit hız kumandası
* CC - (Cubic Centimeter) Santimetreküp
* CCD - (Chrysler Collision Detection) Chrysler çarpışma belirlemesi
* CCD - (Computer Controlled Dwell) Bilgisayar kontrollü dwell
* CCDIC - (Climate Control Driver Information Center) İklim kontrol sürücü bilgi merkezi
* CCM - (Central Control Module) Merkezi kontrol modülü
* CCM- (Cruise control module ECU) Sabit hız kumandası modülü
* CCOT - (Cycling Clutch Orifice Tube) Cevrim yapan kavrama orifis borusu
* CCP - (Climate Control Panel) İklim kontrol paneli
* CCRM - (Constant Control Relay Module) Sabit kontrol röle modülü
* CCS - (Coast Clutch Solenoid) Kavrama boşlama solenoidi
* CD - Hava direnci katsayısı. Bir otomobilin ne kadar hava direnciyle karşılaşacağını gösterir. Hava sürtünmesi azaldıkca otomobilin yakıt tüketimi de azalır
* CDI – ( Common rail Direkt Injektion )( capacitive discharge ignition ) Ortak yakıt hatlı dizel’in Mercedeste kullanılan ismi. Kısaca ne kadar ekmek o kadar köfte diyeceğimiz bir yöntemle çalışan enjeksyon sistemi. Aracın tork istediği sırlar mazot püskürtmesi fazlalaşırken düz yolda püskürtme basıncı azalır. Aracın performansını düşürmeden yakıt tasarrufu da sağlar.
* CDR - (Chrysler Diagnostic Readout) Chrysler Arıza belirleme kılavuzu
* CDRV - (Crankcase Depression Regulator Valve) Karter basınç düşürme düzenleme valfi
* CDTİ – ( Common rail Diesel Turbo İnjeksiyon ) Opel firmasının common railli ecotec motoru
* CE - (Commutator End) Komütatör ucu
* CEL - (Check Engine Lamp -replaced with MIL) Motor lamba kontrolü
* CELO- (Colt engine lock out switch)Soğuk motor çalıştırma anahtarı
* CEAB - (Cold Engine Air Bleed) Soğuk motor hava sızdırması
* CFI - (Central Fuel Injection -replaced with TBI) Merkezi yakıt enjeksiyonu
* CFI - (Cross Fire Injection) Çapraz ateşleme enjeksiyonu
* CI - (Cubic Inch) İnçküp
* CID - (Cubic Inch Displacement) inçküp yer değiştirme
* CID - (Cylinder Identification) Silindir tanımlama
* CKP - (Crankshaft Position) Krank mili konumu
* CKT - (Circuit) Devre
* CL - (Closed Loop) kapalı devre
* CLC - (Converter Lockup Clutch -replaced with TCC) Konvertör kilitleme kavraması
* CLCC - (Closed Loop Carburetor Control) Kapalı devre karbüratör kontrolü
* CLNT - (Coolant) Soğutucu
* CMFI - (Central Multi-port Fuel Injection) Merkezi çok portlu yakıt enjeksiyonu
* CMP - (Camshaft Position) Kam mili konumu
* CO - (Carbon Monoxide) Karbonmonoksit
* CO2 - (Carbon Dioxide) Karbondioksit
* COMAND - (Cockpit Management and Data System) Yeni nesil otomobillerde navigasyon sistemi, telefon, saat, TV alicısı, radyo, kaset ve CD çalardan oluşan müzik sisteminin hepsine kumanda eden sistem
* COP - (Coil On Plug) Fiş üstü bobin
* CPA - (Connector Position Assurance) Bağlantı elemanı konum güvenliği
* CPI - (Central Port Fuel Injection) Merkezi port yakıt enjeksiyonu
* CPP - (Clutch Pedal Position) Kavrama pedalı konumu-Debriyaj pedalı konum svici
* CPS - (Central Power Supply) Merkezi güç sağlama
* CPU - (Central Processing Unit) Merkezi işlemci ünitesi
* CRDI- ( Common rail Direkt Injektion ) Ortak yakıt hatlı dizel’in hyundai ve kiadaki ismi
* CRT - (Cathode Ray Tube) katot ışınlı tüp
* CRV – ( Compatc Recreational Vehicle ) Sıkı eğlenceli araç honda modeli
* CS - (Charging System) Şarj sistemi
* CUV- (Crossower utility vehicle)
* CTP - (Closed Throttle Position (switch)) Kapalı gaz konumu anahtarı-Kapalı gaz kelebeği
* CTS - (Coolant Temperature Sensor) Soğutucu sıcaklık sensörü
* CV - (Constant Velocity) Soğutucu hızı
* CVT - (Continuously Variable Transmission) Sürekli değişken transmisyon . Bu sistemde dişli çemberleri birbirlerine bir çelik bantla bağlı bulunurlar böylece kademesiz bir vites kontrolü sağlanır. Konvensiyonel şanzımanlarda geçişler dişlilerle sağlanır.
* CVVT-Elektronik olarak değişken supap zamanlaması ile çalışan motor.


D



* D - (Diesel) Dizel
* DAB - (Delayed Accessory Bus) Geciktirilmiş aksesuar büsü
* dB - (Decibels) desibel
* dBA - (decibels on A-weighted scale) A ağırlıklı skalada desibel
* DBC - (Dinamik fren kontrolü)BAS ile aynı görevi yapıyor, sadece BMW'deki adı farklı.
* DVC – ( Dynamische Bremsen Control ) Ani frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttıran ve her tekerde eşit fren gücünün oluşmasını sağlayan sistem . BMW
* DC - (Direct Current) Doğru akım
* DCCSV- (Damper clutch control solenoid valfe) Damper kavrama kontrol selenoid valfi
* d / d – devir / dakika . Motorun 1 dakikadaki devir sayısısı
* DE - (Drive End) Tahrik sonu
* DEC - (Digital Electronic Controller) Dijital Elektronik Kontrolörü
* DERM - (Diagnostic Energy Reserve Module) Arızacılık enerji rezerv modülü
* DFI - (Direct Fuel Injection) Direkt yakıt enjeksiyonu
* DI - (Distributor Ignition) Distribütörlü ateşleme
* DIA - (Diameter) Çap
* DIC - (Driver Information Center) Sürücü danışma merkezi
* DIN – (deutsche industrie norm ) Alman endüstri normu 1 DIN = 1,12 SAE
* DIS - (Direct (distributorless) Ignition System -replaced with EI) Direkt distribütörsüz ateşleme
* DIST - (Distributor) Distribütör
* DLC - (Data Link Connector) Veri hattı bağlantısı-Veri bağlantı soketi
* DLI- (Distributorless ıgnition) Distribütörsüz ateşleme
* DOE - (The Department of Energy) Enerji Bölümü
* DOHC - (Double Overhead Camshaft) Üstten çift kam mili
* DOL - (Data Output Line) Veri çıkış hattı
* DPFE - (Differential Pressure Feedback EGR) Diferansiyel basınç geri besleme
* DRİVE BY WİRE – Elektronik gaz kontrol sistemi ( TOFAŞ )
* DPI - (Dual Plug Inhibit) Çift fişli önleyici
* DRB - (Diagnostic Readout Box) Teşhis okuma kutusu
* DRL - (Daytime Running Lamps) Gün ışığında çalışan lamba
* DSA- (Dynamic stability assistance) Dinamik denge desteği
* DSC - ( Dynamic stability Control )ESP ile aynı prensipte, dört tekerleğin yola en güvenli şekilde basmasını sağlayan sistem. Elektronik stabilite sistemi ağırlıklı olarak BMW'de kullanılır. viraj dışındaki kritik fren anında karşı moment uygula***** arka tarafın savrulmasını önler.
* DSG – BMW’de kullanılan otomatik olarak vites değiştirmeye olanak sağlayan sıralı manuel şanzuman (Bkn: Yarı otomatik şanzuman)
* DSP – ( Dynamic Shift Program ) Ayarlarını sürücünün kullanım tarzına göre değiştiren gelişmiş otomatik şanzuman
* DSS - (Downshift Solenoid) Aşağı kaydırma solenoidi
* DTC - (Diagnostic Trouble Code) Teşhis güçlük kodu
* DTI – Opel ‘in kullandığı direk enjeksiyonlu yakıt sistemi
* DTM - (Diagnostic Test Mode) Teşhis deney modu
* DTR - (DISTRONIC) Otoyol ve benzeri yollarda, aracı belli bir hızda tutmak için sürücüye destek sunan sistem: Eğer önde başka bir araç yoksa tempomat gibi çalışır. Önde başka araç olması durumunda ise öndeki araçla olması gereken asgari mesafeyi korumanız için hızı düşürür.
* DVOM - (Digital Volt-Ohmmeter) Dijital volt-ohm metre
* DynAPS - (Dinamik trafik yönlendirmesi) Navigasyon sistemi tarafından hesaplanan hedefe yönlendirme planını, mevcut trafik durumuna uygun hale getiren sistem.

E



* E4OD - (Electronic 4-Speed Overdrive) Elektronik 4 hızlı aşırı hız
* EAC - (Electronic Air Control -replaced with AIR) Elektronik hava kontrolü
* EAIR - (Electronic Secondary Air Injection) Elektronik ikinci hava enjeksiyonu
* EAS – ( Electronic Active Steering ) Ön tekerleklerin ani direksiyon hareketleri sebebiyle yol tutuşu bozmasını engellemeye çalışan aktif direksiyon sistemi.
* EASY GO – Anahtarsız sürüş sistemi ( TOFAŞ )
* EBCM - (Electronic Brake Control Module) Elektronik fren kontrol modülü
* EBD – (Electronic brake distribütör ) Elektronik fren dağılımı. Fren gücünün 4 tekerlekte eşit olmasını sağlayan hidrolik dağılımlı destek sistemi.
* EBTCM - (Electronic Brake and Traction Control Module) Elektronik fren ve çekiş kontrol modülü
* EBP - (Exhaust Back Pressure) Egzoz geri basıncı
* EBV: Fren hidroliğinin basıncını ve dağılımını kontrol eden supap sistemi.
* E&C - (Entertainment and Comfort) Eğlence ve konfor
* ECA - (Electronic Control Assembly -replaced with PCM) Elektronik kontrol grubu
* ECAT - (Electronically Controlled Automatic Transmission) Elektronik kontrollü otomatik transmisyon
* ECC - (Electronic Climate Control) Elektronik iklimlendirme kontrolü
* ECE - (Economic Comission for Europe) Avrupa Ekonomik Komisyonu
* ECE - (Electrical and Computer Engineering) Elektrik ve bilgisayar mühendisliği
* ECFI- (Electronıc controled fuel injection) Elektronik kontrollü yakıt enjeksiyonu
* ECI - (Extended Compressor at Idle) Rölantide uzatılmış kompresör
* ECL- (Engıne coolant level) Soğutma suyu seviyesi
* ECM - (Electronic Control Module) Elektronik kontrol modülü
* ECM - (Engine Control Module) Motor kontrol modülü
* ECOTEC: GM'in gelistirdigi çevreci ve ekonomik özelliklerde teknoloji saglayan motor.
* ECS - (Emission Control System) Emisyon kontrol sistemi
* ECS – ( Early Crash System ) Ön tamponda bulunan ve çarpışmanın şiddetini ölçen sensör sistemi ( TOFAŞ )
* ECT - (Engine Coolant Temperature (Switch, Sensor) Soğutma suyu sıcaklığı
* ECU - (Electronic Control Unit) Elektronik kontrol ünitesi
* EDC - (Elektronik diferansiyal kontrolü)EDS'nin BMW'deki adıdır
* EDIS - (Electronic Direct Ignition System -replaced with EI) Elektronik direkt enjeksiyon sistemi
* EDLS-Özellikle arkadan itişli otomobillerde, tekerleklerin eşit güçte dönmesini sağlayan elektro-mekanik diferansiyel kilit sistemi.
* EDS (Elektronik diferansiyel kilidi)Çekiş sağlayan tekerleklerden biri boşa dönerse, EDS diğer tekere daha fazla tutuş veriyor.
* EEC - (Electronic Engine Control) Elektronik motor kontrolü
* EEPROM- (Electronically Erasable Programmable Read Only Memeory)Elektronik olarak silinebilir programlanabilir ROM
* EEVIR - (Evaporator Equalized Values In Receiver
* EFE - (Early Fuel Evaporation) Erken yakıt buharlaşması
* EFI - (Electronic Fuel Injection) Elektronik yakıt enjeksiyonu
* EGO - (Exhaust Gas Oxygen -replaced with O2S) Egzoz gazı oksijeni
* EGOG - (EGO Ground) EGO topraklama
* EGR - (Exhaust Gas Recirculation) Egzoz gazı çevrimi Dizel araçlarda bulunan ve egzoz gazındaki is parçacıklarını yakalamak için ek bir sistemdir.
* EGRC - (Exhaust Gas Recirculation Control) Egzoz gazı devridaim kontrolü
* EGRT - (Exhaust Gas Recirculation Temperature (switch)) Egzoz gazı devridaim sıcaklık anahtarı
* EGRTV- (Exhaust Gas Recirculation Thermal Vacuum Valve) Egzoz gazı devridaim ısıl vakum valfi
* EGRV - (Exhaust Gas Recirculation Vent) Egzoz gazı devridaim havalandırma
* EGTS - (Exhaust Gas Temperature Switch -replaced with EGRT) Egzoz gazı sıcaklık anahtarı
* EHB : Elektro Hidrolik Fren Sistemleri
* EI - (Electronic Ignition -includes Distributorless Ignition System, formerly DIS) Elektronik ateşleme distribütörsüz dahil
* ELC - (Electronic Level Control) Elektronik seviye kontrolü
* ELC – (Electronic locked clutch) Elektronik kilitli kavrama
* ELR - (Emergency Locking Retractor) Güvenlik kilit geri çekicisi
* EMB - (Electromagnetic Brakes) Elektro mekanik frenler
* EMF - (Electromotive Force (voltage)) Elektromotiv kuvvet
* EMI - (Electromagnetic Interference) Elektromanyetik karışma
* EMR - (Electronic Module Retard) Elektronik modül gecikimi
* EOT - (Engine Oil Temperature) Motor yağ sıcaklığı
* EPA - (Environmental Protection Agency) Çevre koruma örgütü
* EPC - (Electronic Pressure Control) Elektronik basınç kontrolü
* EPR - (Exhaust Pressure Regulator) Egzoz baısnç regülatörü
* EPT - (EGR Pressure Transducer (replaced with PFE)
* EPROM - (Erasable Programmable Read Only Memory) Silinebilir programlanabilir ROM
* EPS – (Electronic power steering) Elektronik kumandalı hidrolik direksiyon Hidrolik destekli ve hıza duyarlı elektrik motorlu direksiyon sistemi.
* ESC - (Electronic Spark Control) Elektronik kıvılcım kontrolü
* ESD - (Electrostatic Discharge) Elektrostatik deşarj
* ESP – ( Electronic stabilty program ) Elektronik denge programı . Savrulma , ani direksiyon kırma gibi dengesizlik durumlarında devreye girerek dört tekerleğin her birine farklılaşmış halde frenleyici bir tork uygula***** aracın hareketini düzeltir. gerektiğinde tek bir tekerleğe bile fren yaptıran ve amortisörlerin hareketini de kontrol eden sistem.
* EST - (Electronic Spark Timing) Elektronik kıvılcım zamanlaması
* ETACS- (Electronic tıme , alarm control system ) Elektronik zaman alarm kontrol sistemi
* ETBE - (Ethyl Tertiary Butyl Ether ) Etil tertiari bütil eter
* ETC - (Electronic Temperature Control) Elektronik sıcaklık kontrolü
* ETC: (Electronic Traction Control) Elektronik çekis kontrol ve düzeltme sistemi.
* ETCC - (Electronic Touch Climate Control) Elektronik dokun matik klima kontrol
* ETR - (Electronically Tuned Receiver) Elektronik ayarlı alıcı
* ETRTO- ( European Tire and Rim Technical Organization) Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu
* Euro NCAP – ( European New Car Assesment Programme ) Avrupa yeni araç değerlendirme programı . Otomotiv sektörünün güvenlik konusundaki tüm testlerinin yapıldığı bağımsız bir kuruluş. Yarış otomobillerindn binek otomobillere kadar her tür otomobilin önden , yandan çarpışma testlerinin yanı sıra yayaya çarpma ve çocuk güvenliğide Euro NCAP laboratuvarlarında yapılan çarpma testlerinde değerlendirmeye alınıyor. Yapılan değerlendirmelerin tamamı kamu oyuna açıklanıyor . Bir otomobilin Euro NCAP testlerinden alabileceği en yüksek puan 5 yıldız . Bu bağımsız testlerden en yüksek puanı almak otomotiv firmaları için önemli bir prestij öğesi . Testlerden elde edilen veriler otomobillerin daha güvenli hale getirilmesi için kullanılıyor. Böylece her yeni çıkan model bir öncekinden daha güvenli hale geliyor.
* EV – (Electric Vehicle ) Elektrikli araç
* EVAP VALVE- ( Evaporatör purge control solenoid valve) Buhar kontrol solenoid valfi
* EVAP - (Evaporative Emission) Evaporatif emisyon
* EVAP Canister Purge - (Evaporative Emmision Canister Purge
* EVIC - (Electronic Vehicle Information Center) Elektronik taşıt danışma merkezi
* EVO - (Electronic Vehicle Orifice) Elektronik taşıt orifisi
* EVP - (EGR Valve Position) EGR valf konumu
* EVR - (EGR Vacuum Regulator) EGR vakum regülatörü
* EXH - (Exhaust) Egzoz


F



* FATC- (Full automatic Temperature control) Otomatik klima
* FAV – (Fun activity vehicle)
* FC - (Fan Control) Vantilatör kontrolü
* FBC - (Feedback Carburetor) Geribesleme karbüratörü
* FDBK - (Feedback) Geribesleme
* FDC - (Fuel Data Center) Yakıt veri merkezi
* FDR : Araç Dinamik Kontrolü Özellikle virajlarda ve ani yol değişikliklerinde FDR sistemi, yıldırım hızı ile motor, şanzıman ve frene müdahale ederek aracın savrulmasını önler. FDR sisteminin can noktası olan devir sensörü havacılıktan alınmış ve Bosch tarafından otomobiller için modernize edilmiştir.
* FED - (Federal (except California)) Federal, kalifornya hariç
* FF - (Flexible Fuel) Esnek yakıt
* FI - (Fuel Injection) Yakıt enjeksiyonu
* FIPL - (Fuel Injection Pump Lever) Yakıt enjeksiyon pompası kolu
* FİAT – ( Fabbrico İtaliano Automobili Torino )
* FMEM - (Failure Mode Effects Management) başarısız modu etki yönetimi
* FMVSS - (Federal Motor Vehicle Safety Standards) Federal motorlu taşıt güvenlik standartları
* FP - (Fuel Pump) Yakıt pompası
* FPM - (Fuel Pump Monitor) Yakıt pompası monitörü
* FPS – Yangın önleme sistemi ( tofaş ) Birçok otomobilde sadece küçük bir yangın tüpü şeklinde, yarış otomobillerinde ise çesitli noktalara çelik borular içinden söndürücü gaz püskürten yangın önleme sistemi.
* FPRC - (Fuel Pressure Regulator Circuit) Yakıt basıncı regülatör devresi
* FRC - (Forced) zorlanmış
* FR-V – ( Family Recreation Vehicle ) Aile dinlence aracı hondanın modeli
* FSI – (Fuel stratified injection)Doğrudan enjeksiyon gerçekleştiren, fakat yüksek oktanlı benzinlerle çalışan motor (Vw Grubu'nda sıkça kullanılmaktadır). Kademeli benzin enjeksiyonu. VW tarafından geliştirilen sistemde yakıt, ateşlemeden hemen önce direkt olarak yanma odasına iletiliyor. Katmanlı direk benzin enjeksiyonu
* FT - (Fuel Trim) Yakıt kesme
* FTP - (Federal Test Method) Federal test metodu
* FTP - (Federal Test Procedure) Federal test yöntemi
* FWD - (Front Wheel Drive) Önden çekişli


G



* GA - (Gage) Gösterge
* GCW - (Gross Combination Weight) Yalın birleşik ağırlık
* GDI - (Gasoline Direct Injection)Direkt benzin enjeksiyonlu mitsubishinin kullandığı sistemdir.
* GEN - (Generator) Jeneratör
* GHGs - (Greenhouse gases) Sera gazları
* GND - (Ground) Zemin, toprak, şase
* GPS (Global Positioning System) Uydu sinyalleri ile uygun alıcılar üzerinden coğrafi olarak nerede olduğunuzu gösteren sistem. Navigasyon uygulamalarında kullanılır.
* GTC – ( Gran turismo compact ) ( opel astra modeli )
* GVWR - (Gross Vehicle Weight Rating) Yalın taşıt ağırlığı derecelendirmesi


H



* H - (Hydrogen) Hidrojen
* H2O - (Water) Su
* HBA – ( Hydraulic Brake Assist ) Hidrolik Fren destek sistemi ( tofaş ) ESP sisteminin çalıştığı durumlarda elektronik olarak devreye giren bir sistemdir.
* HC - (Hydrocarbons) Hidrocarbonlar
* H/CMPR - (High Compression) Yüksek sıkıştırma
* HCV - (Heavy Commercial Vehicle) Ağır ticari taşıt
* HD - (Heavy Duty) Ağır hizmet
* HDC - (Heavy Duty Cooling) Ağır hizmet soğutma
* HDC (Hill descent control)Arazi araçlarında kullanılan yararlı bir sistem. Elektronik ayarlı fren ile kontrollü tırmanma sağlanıyor.
* HDI - (High Pressure Diesel Injection) Yüksek basınçlı diesel yakıtı enjeksiyonu peugeot firması tarafından geliştirilmiştir
* HEGO - (Heated EGO -replaced with HO2S) Isıtılmış EGO
* HFC - (High Fan Control) Yüksek vantilatör kontrolü
* HFP - (High Fuel Pump) Yüksek yakıt pompası
* Hg - (Mercury) Cıva
* Hi Alt - (High Altitude) Yüksek irtifa
* Hill Holder Sistemi – Yokuş yukarı kalkışlar sırasında aracın kaymasını engelleyen bu sistem geri ve ileri viteste fren pedalından gaz pedalına geçerken 2 sn. süreyle ek bir fren etkisi yapar . Bu etki yokuş aşağı kaymayı önlerken aracın daha güvenli ve konforlu olarak harekete geçmesini sağlar.( TOFAŞ )
* HLA- (Hydraulic lash adjuster ) Hidrolik subap ayarlayıcısı
* HLC - (Hydraulic Lash Compensator) Hidrolik dalga dengeleyici
* HLOS - (Hardware Limited Operating Strategy) Donanım sınırlı çalıştırma stratejisi
* HMMWV (High mobility multipurpose wheeled vehicle) çok hareketli çok amaçlı bir tekerli araç. (Hummer)
* HO - (High Output) Yüksek çıkış
* HO2S - (Heated Oxygen Sensor) Sıcak oksijen sensörü
* hp - (Horsepower) Beygir gücü 0,7457 kw'a eş değer güç birimidir.
* HPL - (High Pressure Liquid) Yüksek basınçlı sıvı
* HPS - (High Performance System) Yüksek performans sistemi
* HPV - (High Pressure Vapour) Yüksek basınçlı buhar
* HSC - (High Swirl Combustion) Yüksek türbülanslı yanma
* HUD - (Heads Up Display) Baş yukarı göstergesi
* HVAC - (Heater-Vent-Air Conditioning) Isıtıcı- havalandırma- iklimlendirme
* HVACM - (Heater-Vent-Air Conditioning Module) Isıtıcı- havalandırma- iklimlendirme modülü
* HVM - (Heater Vent Mondule) Isıtıcı havalandırma modülü
* Hz - (Hertz) Hertz


I



* IAC - (Idle Air Control) Rölanti hava kontrolü
* IAT - (Intake Air Temperature) Emme havası sıcaklığı
* iATN - (International Automotive Technicians Network) Uluslararası otomotiv teknisyenleri ağı
* IC - (Ignition Control) Ateşleme kontrolü
* IC - (Integrated Circuit) Entegre devre
* ICM - (Ignition Control Module) Ateşleme kontrol modülü
* ICP - (Injection Control Pressure) Enjeksiyon kontrol basıncı
* ID - (Identification) Tanımlama
* ID - (Inside Diameter) İç çap
* IDE (Injection directe essence)Renault'nun benzinli direkt enjeksiyon sisteminin adıdır.
* IDI - (Integrated Direct Ignition) Entegre direkt ateşleme
* IDM - (Injector Driver Module) Enjektör çalıştırma modülü
* IFS - (Inertia Fuel Shutoff) Atalet yakıt kesici
* IGN - (Ignition) Ateşleme
* IIHS- Otoban güvenliği sigorta enstitüsü
* ILC - (Idle Load Compensator) Rölanti yükü dengeleyici
* IMRC - (Intake Manifold Runner Control) Emme manifoldu akış kontrolü
* INJ - (Injector) Enjektör
* INP - (Input) Giriş
* INT - (Intake valve) Emme supabı
* INT - (Integrator -replaced with ST FUEL TRIM) Entegratör
* I/P - (Instrument Panel) Gösterge panosu
* IPC - (Instrument Panel Cluster) Gösterge panosu grubu
* IPR - (Injector Pressure Regulator) Enjektör basınç regülatörü
* IRS (Araç içi koruma sistemi) Çalınma ve hırsızlık durumlarına karşı emniyet sistemi. Kilitli durumdaki aracın c*****n kırılarak içine müdahale edilmesi durumunda alarmı devreye sokarMERCEDES
* ISC - (Idle Speed Control) Rölanti hız kontrolü
* ISO - (International Standards Organization) Uluslararası standartlar organizasyonu
* ISS - (Input Shaft Speed) Giriş mili hızı
* ITS - (Idle Tracking Switch) Rölanti izleme anahtarı
* ITS (Inflatable tubular structure)Şişirilebilir hortum formlu yapı. BMW'nin hava yastıklarının işleyişi ve formu ile ilgili terimidir. Hayat kurtaran hava yastıkları, hortum görünümünde ve A-sütununa monte edilmiş. Yandan çarpışma anında bir gaz jeneratörü yardımı ile şişiriliyor
* İVECO – ( İndustrial vehicle corporation )
* IVS - (Idle Validation Switch) Rölanti geçerlilik anahtarı
* IVSC - (Integrated Vehicle Speed Control) Entegre taşıt hızı kontrolü


J



* JIS - (Japanese Industrial Standart) DIN ile aynı seviyedeki Japon endüstri normu.
* JTD – (Unijet turbo dizel)Fiat ve alfa romeonun dizel araçlar için kullandığı direkt enjeksiyonlu yakıt sistemi


K



* KAM - (Keep Alive Memory) Canlı hafıza
* KAPWR - (Keep Alive power) Canlı güç
* kHz - (Kilohertz) Kilohertz
* KOEO - (Key On Engine Off) Düğme açık motor kapalı
* KOER - (Key On Engine Running) Düğme açık morot çalışıyor
* kPa - (Kilopascals) Kilopaskal
* KS - (Knock Sensor) Vuruntu sensörü


L



* L- (Leaded) Kurşunlu
* L4 - (Four Cylinder Inline Engine) Sıra dört silindirli motor
* LV8 - (Load Variable) Yük değişken
* LCD - (Liquid Crystal Display) Sıvı kristal gösterge
* LCR VALVE- (Load conscious reducing valve) Yük algılayıcı indirgeme valfi
* LCV - (Light Commercial Vehicle) Hafif ticari taşıt
* LDT - (Light Duty Trucks) Hafif hizmet kamyonu, kamyonet
* LDV - (Light Duty Vehicle) Hafif hizmet taşıtı
* LED - (Light Emitting Diode) Işık soğurmalı diyot
* LEV - (Low Emission Vehicle) Düşük emisyonlu taşıt
* LFC - (Low Fan Control) Düşük vantilatör kontrolü
* LFP - (Low Fuel pump) Düşük yakıt pompası
* LH- (Left hand) Sol taraf
* LMP : Lityum metal polimer batarya
* LSD- (Limited slip diferantial) Sınırlı kaymalı diferansiyel
* LSP VALVE- (Load sensing proportioning valve) Yük algılamalı dağıtım valfi
* LT - (Long Term (Fuel Trim)) Uzun dönem yakıt kesme
* LTPWS - (Low Tire Pressure Warning System) Düşük basınç uyarı sistemi


M



* MAF - (Mass Air Flow) Kütle hava akışı, debi , hava akış sensörü
* MAN – ( Maschinenfabrik augsburg-nürnberg )
* MAP - (Manifold Absolute Pressure) Manifold mutlak basıncı
* MAT - (Manifold Air Temperature -replaced with IAT) Manifold hava sıcaklığı
* MC - (Measuring Core) Ölçme özü
* MC - (Mixture Control) Karışım kontrolü
* MCU - (Microprocessor Control unit -replaced with PCM) Mikroişlemcili kontrol ünitesi
* MD - (Modulated Displacement) Değiştirilmiş strok hacmi
* MDP - (Manifold Differential Pressure) Manifold diferansiyel basıncı
* MECS - (Mazda Electronic Control System) Mazda Elektronik kontrol Sistemi
* MEMCAL - (Memory Calibration) Hafıza ayarı
* MFI - (Multiport Fuel Injection) Çok delikli yakıt enjeksiyonu
* MIC - (Mechanical Instrument Cluster) Mekanik gösterge grubu
* MIL - (Malfunction Indicator Lamp) arıza gösterge lambası
* MLP - (Manual Lever Position) El levyesi konumu
* MP- (Motor position) Motor pozisyon sensörü
* MPI - (Multiport Fuel Injection) Çok delikli yakıt enjeksiyonu
* MPV (Multi Purpose Vehicle): Ticari kullanima da dönüstürülebilen çok amaçli binek araç. Van sinifi araçlarin tümüne MPV denilebilir. Micro MPV'den macro MPV'ye kadar bir çok çesidi vardi. Bu kategoride yer alan araçlardan bazıları Opel Zafira ve Toyota Yarış Verso.
* ms - (Millisecond) Milisaniye
* MSFF - (Miles Since First Fail) İlk arızadan bu yana gidilen mil
* MSLF - (Miles Since Last Fail) Son arızadan bu yana gidilen mil
* MSR (Motor tork düzenleyici)MSR, debriyaja basılmadan motorun torkunun çekiş sağlayan tekerlere iletilmesini engelliyor. Bu sırada motor devri kısa süreli olarak artıyor
* MST - (Manifold Surface Temperature) Manifold yüzey sıcaklığı
* M / T – (Manuel transaxle) Düz şanzuman
* MTBE - (Methyl Tertiary Butyl Ether ) metil tertiari bütil eter
* MTV - (Manifold Tuning Valve) Manifold ayarlama valfi
* MV - (Megavolt) Megavolt
* mV - (Millivolt) Milivolt
* MVLPS - (Manual Valve Lever Position Sensor) El levyesi konum sensörü
* MVZ SWİTCH- (Manifold vacum zone switch) Manifolt vakum bölgesi sviçi


N



* NAAO - (North American Automotive Operations) Kuzey Amerika otomotive işlemleri
* NC - (Normally Closed) Normalde kapalı
* NEG - (Negative) Negatif, eksi
* NGV – ( Natural Gas Vehicle ) Doğal gazlı araç
* NLGI - (National Lubricating Grease Institute) Milli yağlama gresi Enstitüsü
* N-m - (Newton Meters) Newton Metre
* NO - (Normally Open) Normalde açık
* NOx - (Nitrogen Oxides) Azot oksitleri


O



* O2 - (Oxygen) Oksijen
* O2S - (Oxygen Sensor) Oksijen sensörü
* OBD - (On Board Diagnostics) Göstergeden arıza teşhisi
* OBD II - (On Board Diagnostics, Generation 2)
* OC - (Oxidation Catalytic Converter) Oksidasyon katalitik konvertörü
* OD - (Outside Diameter) Dış çap
* O / D - (Over drive) Aşırı hız veya hız aşımı
* OE - (Original Equipment) Orijinal ekipman
* OEM - (Original Equipment Manufacturer) Orijinal ekipman imalatçısı
* OH- (Over hall) Onarım
* OHC - (Overhead Camshaft) Üstten kam mili
* OL - (Open Loop) açık devre
* ORC - (Oxidation Reduction Converter) Oksidasyon azaltma konvertörü
* OTIS - (Overhead Travel Information System) Baş yukarısı seyahat bilgi sistemi


P



* PAG - (Polyalkylene Glycol) Polialkilen Glikol
* PAIR - (Pulsed Secondary Air Injection) Darbeli ikinci hava enjeksiyonu
* PASS - (Personalized Automotive Security System) Kişiselleştirilmiş otomotiv güvenlik sistemi
* PCM - (Powertrain Control Module) Güç aktarma organları kontrol modülü
* PCS - (Pressure Control Solenoid) Basınç kontrol solenoidi
* PCV - (Positive Crankcase Ventilation) Pozitif karter havalandırma, üst karter havalandırması
* PDC (Parktronic; Park Distance Control): Otomobilin tampon hizasinda ses dalgalari ile bosluk kontrolü yaparak çalisan park yardim sistemi.Arka tampondaki sensörler, sürücüye otomobil ile engel arasındaki mesafeyi tonlarla uyararak belirtir (echolot-prensibi). Engel ne kadar yaklaşırsa ton kadar hızlanıyor
* PFE - (Pressure Feedback EGR) Basınç geri besleme EGR
* PFI - (Port Fuel Injection) Port yakıt enjeksiyonu
* PG- (Pulse Generatör) Sinyal üretici
* PID - (Parameter Identification) Parametre tanımlama
* PIP - (Profile Ignition Pickup -replaced with CKP) Profil ateşleme alıcısı
* PKE - (Passive Keyless Entry) Pasif anahtarsız giriş
* PM - (Permanent Magnet) Sabit mıknatıs
* PMD - (Pump Mounted Driver) Pompa montajlı sürücü
* P/N - (Part Number) Parça numarası
* PNP - (Park/Neutral Position) Park/nötr durumu
* POM - (Polycyclic Organic Matter) Polisayklik organik madde
* POS - (Positive) Pozitif
* POT - (Potentiometer) Potansiyometre
* PROM - (Programmable Read Only Memory) Programlanabilir ROM
* PRV- (Pressure relief valve) Basınç tahliye valfi
* PS - (Power Steering) Güç direksiyonu, hidrolik direksiyon
* PS- ( Pferde Starke ) Beygir gücü
* PSM – ( Porsche stabilty menagement ) porshce patentindeki ESP sistemi
* PSOM - (Programmable Speedometer/Odometer Module) Programlanabilir hız metresi modulü
* PSP - (Power Steering Pressure) Güç direksiyonu basıncı, hidrolik direksiyon basıncı
* PTC - (Pending Trouble Code) Belirsiz arıza kodu
* PTO - (Power take off shaft)) Güç çıkışı, kuyruk mili
* PTU - (Part Throttle Unlock) Kısmi gaz açma
* PWM - (Pulse Width Modulation) Darbe genişliği modülasyonu


Q



* QDM - (Quad Driver Module) Dörtlü sürücü modülü


R



* RABS - (Rear Antilock Brake System) Arka ABS
* RAM - (Random Access Memory)Rastgele erişimli bellek
* RAP - (Retained Access Power)
* RDC (Lastik basınç kontrolü)Dört teker içindeki basınç ve sıcaklığı denetler. Sistem, basınç azalmasını sürücüye iletir (kokpitteki gösterge) ve lastiklerin zarar görmesini önler
* RE- (Replace) Değiştirme
* REDOX - (Reduction Oxidation Catalytic Converter)
* REF - (Reference) Referans
* RF - (Radio Frequency) Radyo Frekansı
* RFI - (Radio Frequency Interference) Radyo Frekans paraziti
* RFG - (ReFormulated Gasoline) Yeniden formüle edilmiş benzin
* RH- (Right hand) Sağ taraf
* RKE - (Remote Keyless Entry) Uzaktan kumandalı anahtarsız giriş
* RM - (Relay Module) Röle modülü
* ROM - (Read Only Memory)Yalnızca okunabilir bellek
* ROPS (Roll over protection sistem)Volvo C70 cabrio'da kullanılan takla koruma sistemi. Aracın takla atması durumunda arka başlıkların arkasında iki adet koruma çıtası, arkadaki yolcuların ağır baş yaralanmalarından korunmasını sağlar.
* RPM - (Revolutions Per Minute) dakikadaki devir sayısı
* RPO - (Regular Production Option) Noral üretim seçeneği
* RTD - (Real Time Dampening) Gerçek zaman nemlendirmesi
* RTN - (Return) Dönüş
* RTV - (Room Temperature Vulcanizing) Oda sıcaklığında sertleştirme
* RVP - (Reid Vapour Pressure) Reid buhar basıncı
* RWAL - (Rear Wheel Anti-lock) Arka ABS
* RWD - (Rear Wheel Drive) Arka tekerleklerden tahrikli


S



* SAE - (Society of Automotive Engineers) Amerikan Otomotiv mühendisleri birliği
* SAW - (Spark Angle Word) Kıvılcım açısı işareti
* SAV (Sports Activity Vehicle): Sportif özellikleri çok öne çikarilmis, iri, arazi tipli binek araç. Sportif aktivite aracı. Bu terim BMW tarafından arazi aracı X5 için özel olarak kullanılmış. Nedeni ise, X5'in gerçek bir arazi aracı ile konforlu bir otomobil karışımı olması
* SBDS - (Service Bay Diagnostic System) Servis bölümü teşhis sistemi
* SBEC - (Single Board Engine Controller -replaced with PCM) tek bordlu motor kontrolörü
* SBS - (Supercharger Bypass Solenoid) Süperşarjer kısa devre solenoidi
* SBT - (Serial Bus Traveller) Seri büs esyahat edici
* SC - (Supercharger) Süperşarjer
* SCB - (Supercharger Bypass Süperşarjer kısa devresi
* SCSV- (Shift control solenoid valve) Vites kontrol selenoid valfi
* SDM - (Sensing and Diagnostic Module) algılama ve teşhis modülü
* SDI (Saugdiesel Direct Injection): VW'nin turbo olmayan direkt enjeksiyonlu dizel motorlarinda kullanilan bir sistemin ismi. SDI (Emmeli dizel direct enjeksiyon
* SDV - (Spark Delay Valve) Kıvılcım geciktirme valfi
* SEFI - (Sequential Electronic Fuel Injection -replaced with SFI) Sıralı elektronik yakıt enjeksiyonu
* SEO - (Special Equipment Option) Özel ekipman seçeneği
* SES - (Service Engine Soon -replaced with MIL) Servis motoru bozukluk göstergesi
* SFI - (Sequential Multiport Fuel Injection) Sıralı çok portlu yakıt enjeksiyonu
* SHO - (Super High Output) Süper yüksek güç
* SIG RTN - (Signal Return) Sinyal dönüşü
* SIL - (Shift Indicator Lamp) Vites değiştirme gösterge lambası
* SIPS – ( Side impact protection system ) Volvo yan darbe korma sistemi Ön koltukların altında enlemesine ve B direklerinde diklemesine bulunan yüksek dayanıklığı olan çelik barlar ile yan havayastıklarının oluşturduğu sistem.
* SIR - (Supplemental Inflatable Restraint) İlave şişirilebilir trtucu
* SLS: Lüks otomobillerde ve Off-road araçlarinda kullanilan, aracin yüksekligini otomatik olarak ayarlayan sistem.
* SL SWITCH- (Stop lamp Switch) Stop lambası svici , Fren müşürü
* SMEC - (Single Module Engine Controller -replaced with PCM) tek modüllü motor kontrolörü
* SNSR - (Sensor) Sensör, algılayıcı, duyar eleman
* SO2 - (Sulphur Dioxide) kükürt dioksit
* SOHC - (Single Over Head Camshaft) Üstten tek kam mili
* SPD - (Speed) Hız
* SPOUT - (Spark Output) Kıvılcım çıkışı
* SRC - (Selective Ride Control) Seçilebilir sürüş kontrolü
* SRS - (Supplemental Restraint System) Tamamlayıcı sınırlayıcı sistem, Yardımcı emniyet Sistemi Olası bir kazada havayastığı ve aktif gergili emniyet kemerlerinin birlikte çalışmasını, gaz pedallarının ileriye doğru katlanmasını sağlayan tüm ek güvenlik sisteminin ismi. Bahsedilen, emniyet kemeri yerine değil onunla birlikte kullanılması gereken ve yolcuları koruyan hava yastıklarıdır.
* SRSCM- (Aır bag Control modülü) Hava yastığı kumanda modülü
* SRI- (Servıce Reminder Indıcator) Servis ikaz lambası
* SS - (Shift Solenoid) Vites değiştirme solenoidi
* ST - (Scan Tool)Test cihazı, (arıza) Tarama takımı
* STI - (Self Test Input) Kendi kendine test girişi
* STO - (Self Test Output) Kendi kendine test çıkışı
* STS - (Service Technicians Society) Servis teknisyenleri birliği
* SULEV - (Super Ultra Low Emission Vehicle)Süper ötesi düşük emisyonlu taşıt
* SUV (Sport utility vehicle) Sportif zevk aracı. SAV ile benzer amacı taşıyor. Bu kategoride yer alanlardan bazıları: Honda HR-V, Toyota RAV4 veya Subaru Forester
* SW - Kombinasyonlu araç


T



* T - (Turbo) Turbo
* T / A (Transaxle) Şanzuman
* TAB - (Thermactor Air Bypass -replaced with AIRB) Termeaktör hava kısa devresi
* TAC - (Throttle Actuator Control) Ventüri uyartım kontrolü
* TAD - (Thermactor Air Divert -replaced with AIRD) Termeaktör hava saptırıcı
* TACH - (Tachometer) Takometre
* TAP - (Transmission Adaptive Pressure) Transmisyon uyumlu basınç
* TAS (Travel Assist System): Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza ve arıza hallerinde markanın merkezine GPS'te belirlediği koordinatlarla birlikte yardım mesaji gönderiyor.
* TB - (Throttle Body) Ventüri boğazı,Gaz kelebeği gövdesi
* TBA - (Tertiary Butyl Alcohol) Tertiari bütil alkol
* TBI - (Throttle Body Fuel Injection) Ventüri boğazı yakıt enjeksiyonu
* TC - (Turbocharger) Türboşarjer, aşırı doldurucu
* TC (Traction Control): ASR ile ayni görevi yapan bir sistem. ABS yardimi ile yeri geldiginde fren uygula***** çekisin basarisini artiriri. Opel'in ASR sisteminin adıdır.
* TCC - (Torque Converter Clutch) Tork konverter kavraması
* TCIL - (Transmission Control Indicator Lamp) Transmisyon kontrol gösteresi lambası
* TCL - (Traction Control) Çekiş kontrolü
* TCM - (Transmission Control Module) Transmisyon kontrol modülü
* TCS - (Traction Control System) Çekiş kontrol sistemi veya itişin olduğu herhangi bir tekerleğin boşa dönmesini engelleyen kontrol sistemi.
* TCS - (Transmission Control Switch) Transmisyon kontrol anahtarı
* TDC - (Top Dead Center) Üst ölü nokta
* TDCI – (turbo diesel common rail injection)Fordun kullandığı common rail sistemi
* TDI - (Turbo Direct Injection) Direkt enjeksiyonlu turbo ( audi , vw , seat skodanın kullandığı crdi sistemi )
* TEMP - (Temperature) Sıcaklık
* TFI - (Thick Film Integrated -replaced with DI) kalın film entegreli
* TFT - (Transmission Fluid Temperature) Transmisyon sıvısı sıcaklığı
* THM - (Turbo Hydra-Matic) Turbo Hidra-Matik
* TIR – ( Transport İnternational Routiel ) Uluslar arası karayolu taşımacılığı
* TLEV - (Transitional Low Emission Vehicle) Geçiş süreci düşük emisyonlu taşıtı
* TOT - (Transmission Oil Temperature) Transmisyon yağı sıcaklığı
* TP - (Throttle Position) Gaz konumu, Gaz kelebeği pozisyonu
* TPS- (Throttle position sensor) Gaz kelebeği pozisyon sensörü
* TPI - (Tuned Port Injection) ayarlı port enjeksiyonu
* TPM - (Tire Pressure Monitor) Lastik basıncı monitörü
* TR - (Transmission Range) Transmiston aralığı,Vites seçici
* TRUST (Traktion und stabilitaet) TRUST, ESP'nin Smart'ta kullanılan adıdır.
* TS (Twin Spark): Alfa Romeo'nun silindir basina 2 buji kullanilan modellerine verilen ad.
* TSS - (Transmission Speed Sensor) Transmisyon hız sensörü
* TV - (Throttle Valve) Gaz kelebeği
* TVS - (Thermal Vacuum Switch) Isıl vakum anahtarı
* TVV - (Thermal Vacuum Valve) Isıl akum valfi
* TWC - (Three Way Catalytic Converter) Üç yollu katalitik konvertör
* TXV - (Thermal Expansion Valve) Isıl genleşme valfi


U



* UART - (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter) Üniversal asenkron alıcı-aktarıcı
* UCC- (Under floor catalytic onvertor) Alt katalitik konvektör
* UD - (Underdrive) Sürüş altı
* UL- (Unleaded) Kurşunsuz
* ULEV - (Ultra Low Emission Vehicle) Çok düşük emisyonlu taşıt
* ussp Amerika yeni araç değerlendirme programı


V



* V - (Volts) Volt
* VAC - (Vacuum) Vakum
* VAF - (Volume (or Vane) Air Flow) Hacimsel veya kanatçık hava akışı
* VANOS (Variable Nockenwellen Steuerung): BMW tarafindan gerçeklestirilmis degisken zamanli supap, supap iticileri ve eksantrik kontrol sistemi. BMW'nin teknolojik bir diğer özelliği. Sübapların açılma ve kapanma anları değişkendir. Düşük devirlerde daha fazla tork ve yüksek devirlerde daha fazla güç sağlanıyor Bu sistem, emme ve egzoz manifoldlarindaki gaz akisini da kontrol ediyor. (Değişken eksantrik ateşlemesi)
* VAT - (Vane Air Temperature -replaced with IAT) Kanatçık hava sıcaklığı
* VATS - (Vehicle AntiTheft System) Taşıt hırsız önleme sistemi
* VCC - (Viscous Converter Clutch) Viskoz konvertör kavraması
* VCM - (Vehicle Control Module) Taşıt kontrol modülü
* VCRM - (Variable Control Relay Module) Değişken kontrol rölesi modülü
* VDC (Vehicle dynamics control)Subaru'nun dört çeker araçları için sürüş dinamiği düzenleyicisinin adıdır FDR sistemi ile aynıdır, yıldırım hızı ile motor, şanzıman ve frene müdahale ederek aracın savrulmasını önler
* VDOT - (Variable Displacement Orifice Tube) Değişken yer değiştirme orifis tüpü
* VDV - (Vacuum Delay Valve) vakum geciktirme valfi
* VECI - (Vehicle Emission Control Information (label) Taşıt emisyon kontrol bilgi etiketi
* VF - (Vacuum Flourescent) Vakum floresant
* VGT – Değişken geometrili turbo
* VIN - (Vehicle Identification Number) taşıt kimlik numarası
* VMV - (Vacuum Modulator Valve) Vakum modülatör valfi
* VNT - (Variable Nozzle Turbocharger) Değşken lüleli türboşarjer
* VOTM - (Vacuum Operated Throttle Modulator) Vakumla çalışan gaz kelebek modülatörü
* VPWR - (Vehicle Power) Taşıt gücü
* VR - (Vacuum Regulator) Vakum regülatörü , Voltaj regülatörü
* VREF - (Voltage Reference) voltaj referansı
* VRV - (Vacuum Reducer Valve) Vakum azaltma valfi
* VRIS - (Variable Resonance Induction System) değişken rezonanslı indüksiyon sistemi
* VSA – Araç denge kontrol sistemi ( HONDA )
* VSC – ( Vehicle stability control system ) Toyota'nın ESP için kullandığı isim
* VSS - (Vehicle Speed Sensor) Taşıt hız sensörü
* VTA - (Vehicle Theft Alarm ) Taşıt hırsız alarmı
* VTEC - (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlamalı Supap Kontrol SistemiHONDA
* VTG (Variable turbin geometrie)Değişken türbin geometrisi. Turbo yükleyicisinin türbin kanatları ayarlanabiliyor. Düşük devirlerde daha yüksek tork üretiliyor. Yüksek devirlerde kanatlar, akıma paralel durumda bulunuyor. Atık gaza karşı gelen basınç azaltılır ve yakıt tüketimine olumlu bir etki sağlanır.AUDİ
* VTSS - (Vehicle Theft Security System) Taşıt hırsız güvenlik sistemi
* VVC (Variable valve control) Rover'in VANOS versiyonudur.
* VVT - (Variable Valve Timing) Değişken supap zamanlaması
* VVT-i - (continuously Variable intake Valve Timing) Sürekli değişken emme supabı zamanlaması Toyota'nın VANOS versiyonudur.


W



* WAC - (Wide Open Throttle A/C Cutoff) Tam gaz klima kapatma
* W/B - (Wheelbase) Dingiller arası mesafe
* WHIPS – ( Whiplash protection safety seats ) Volvo boyun zedelenmesini önleme sistemi Arkadan gelecek kaza darbelerinde ön koltukları alttan ön yukarıya doğru kaydırarak, sürücü ve yanındakinin boynundan omuruna zedelenme ortaya çıkarmayan, salıncak hareketi içeren bir sistem Beyin travmalarına karşı koruyucu sistem. Özel olarak üretilen ön koltuklar ile arkadan çarpmalarda omurgaya binen yük absorbe edilir ve yaralanma riski azaltılır.
* WOT - (Wide Open Throttle) Tam gaz, Tam açık gaz kelebeği
* WSS - (Wheel Speed Sensor) Tekerlek hız sensörü
* WTS- (Water temperature sensor) Su sıcaklık sensörü
* WU-OC - (Warmup Oxidation Catalytic Converter) Isınma oksidasyon katalitik konvertörü
* WU-TWC - (Warmup Three Way Catalytic Converter) Isınma üç yollu katalitik konvertörü


X Y Z



* X - (Experimental (vehicle)) Deneysel (taşıt)
* ZEV - (Zero Emission Vehicle) Sıfır emisyonlu taşıt
* ZTECH - (Zero Emission Technology) Sıfır emisyon teknolojisi

Klimanızın verimini nasıl artırabilirsiniz?

categories : , , , , | 0 yorum »

Klimanızın verimini nasıl artırabilirsiniz?

Klimaların yakıt sarfiyatını artırdığını hemen hemen her otomobil sahibi bilir. Peki bu artışın size ne kadara mal olduğunu biliyor musunuz? Hemen söyleyelim; klima açıkken otomobilinizle yaptığınız her 100 km cebinizden 1 lt fazla yakıt masrafı çıkması anlamına geliyor.

Oysa klima kullanırken birkaç küçük konuya dikkat ederek, hem daha az yakıt tüketmek hem de klimadan maksimum verim alabilmek mümkün.

- Güneşte uzun süre kalan otomobilinizin önce camlarını ya da varsa sunroof'unu açıp, iç sıcaklığını düşürdükten sonra klimayı çalıştırın.

- Klimayı çalıştırdığınız zaman kalorifer düğmesinin soğuk konumunda olduğundan emin olun.

- Klimayı sürücü ve yolculara havayı direkt üflemeyecek şekilde; tabana ve camlara doğru ayarlamalısınız. Aksi takdirde baş ağrısı ve sinüzit gibi rahatsızlıklarla karşılaşabilirsiniz.

- İç sıcaklık ile dış sıcaklık arasındaki farkın 10 dereceden fazla olmamasına dikkat edin, yoksa dışarı çıktığınızda aşırı sıcak farkı nedeniyle şok geçirebilirsiniz.

- Klima çalışırken, camları kapalı tutmayı ihmal etmeyin. Klimanızdan en iyi performansı bu şekilde alabilirsiniz.

- Yüksek hızda giderken klimayı devreye sokmayın, düşük hızda çalıştırıp sonra hızı artırın. Bu yakıt tüketiminizi azaltacak bir uygulamadır.

- Çok tozlu yol şartlarında klimayı çalıştırmayın. Bunun yerine kabin içindeki havayı devirdaim ettirin. Aksi halde evaporatör petekleri tıkanabilir.

- Kabin içi havayı kullanabileceğiniz sirkülasyon sistemini 30 dakikadan fazla kullanmayın. Çünkü kabin içinde sizin soluyup dışarı attığınız oksijende yanık hava mevcuttur, bu havayı tekrar soluduğunuzda boğazınızda yanma olabilir.

- Radyatör (kondenser) üzerinde birikmiş toz, ölü böcekler, yapraklar klimadan verim almayı engeller. Soğutmadan azami verimin alınması için periyodik kontroller sırasında bu tür birikimleri temizlenmesi gerekir.

- Klimanızın düzgün ve verimli çalışmasını sağlamak için 6 aylık periyotlarla aracınızın yetkili servisine ***ürerek kontrol ettirmelisiniz. Periyodik bakımlarda; klima sisteminde gaz kaçağı olup olmadığına, klima radyatörün üzerindeki pislikler ve korozyon nedeniyle tıkanıp tıkanmadığına ve radyatör pervanelerine bakılır.

- Klimanız soğutmuyorsa sorun, gaz kaçağı, sigorta, elektrik ya da radyotör pervanesi olabilir.

- Otomobil klimalarında R12 r 134 A soğutucu gazı kullanılır. Aracınız hangi sistemle çalışıyorsa o gaz ile şarj ettirmeniz gerekir.

- Otomobil klimalarında gaz kaçağı durumunda sistem yağının yüzde 20'sini kaybeder. Gaz şarj ederken bu yağın da sisteme konduğundan emin olmalısınız.

- Klimanın düzenli çalışması için, kompresör tahrik kayışının gerginliğini ayda bir kez serviste kontrol ettirmelisiniz.

- Klima donanımının sürekli olarak randımanlı çalışmasını sağlamak için kış aylarında da ayda bir kez en az 10 dakika klimayı çalıştırmalısınız. Sistem uzun süre kapalı kalırsa contalar kurur ve etkinliğini kaybeder. Gaz kaçakları olabileceğinden beklenmedik arızalarla karşılaşabilirsiniz.

- Kışın otomobilinizin camlarında oluşan buğulanmayı da klimanızı çalıştırarak önleyebilirsiniz.

- Arabasında klima olmayan ve sonradan klima taktırmaya karar verenlerin taktıracakları klimanın otomobillerine uyumlu ve otomobil firmasının tavsiye ettiği özelliklere sahip olmasına dikkat etmesi gerekir.

BMW

categories : , , , , , , , , , , , , , | 0 yorum »

2007 ACS3 M3